4. En understøttende og bæredygtig struktur

 
 

MÅLSÆTNING

Udvikling af en struktur for institutter, uddannelser og administration, der:

• Sikrer rammerne for og understøttelsen af de strategiske mål og de
strategiske nøgleinitiativer
• Er økonomisk bæredygtig og giver incitamenter til at udleve strategien
• Understøtter lokale aktiviteter og sikrer strategisk koordination på tværs af
uddannelses-, forsknings- og videnudvekslingsaktiviteter
• Styrker samarbejdet på tværs af fakultetet og skaber en fælles identitet og kultur
• Fremmer samarbejdet med andre fakulteter og med det omkringliggende samfund
• Understøtter, at de videnskabelige medarbejdere har optimale vilkår til at
forske, undervise og videnudveksle
• Understøtter, at de administrative medarbejdere har optimale betingelser for
at arbejde fagligt kompetent, effektivt og samarbejdsorienteret
• Er koordineret med andre administrative aktiviteter på SDU
• Understøtter medarbejdernes trivsel og et godt arbejdsmiljø

HANDLINGER

  • Tilpasning af institutstrukturen til den nye portefølje af forskningsgrupper

 

  • Udvikling og implementering af en budget- og økonomimodel, der
    understøtter strategien

 

  • Udvikling og tilpasning af den administrative struktur med afsæt i den nye
    institutstruktur og selvevalueringen, herunder:
    – Udvikling af den administrative support til den nye studielederfunktion
    – Udvikling af supporten til eksterne forskningsansøgninger for den nye
    portefølje af forskningsgrupper
    – Afledte konsekvenser af de strategiske nøgleinitiativer som fx ændrede
    kommunikationsbehov og øget fokus på pædagogisk brug af IT

 

  • Udvikling og tilpasning af studielederrollen med fokus på en styrkelse af
    den strategiske ledelse af og ansvar for uddannelserne

 

  • Udvikling og styrkelse af forskningslederrollen med fokus på øgede
    ledelseskompetencer og strategisk ledelse af forskningsgrupperne

 

  • Udvikling og implementering af incitamentsstrukturer og tydelige
    karriereveje, som understøtter meritering og prestige ved forsknings-,
    uddannelses- og videnudvekslingsaktiviteter

 

  • Udvikling af tydelige karriereveje for de administrative medarbejdere med
    kompetenceudvikling der understøtter fagfaglighed, proceskompetencer og
    samarbejdsorientering