1. En prioriteret og attraktiv uddannelsesportefølje
MÅLSÆTNING
Udvikling af en prioriteret og attraktiv uddannelsesportefølje bestående af:
• Kerneuddannelser – båret af fakultetets stærke forskningsgrupper og med en
bred studenterefterspørgsel
• Specialiserede uddannelser – funderet i fakultetets stærkeste
forskningsgrupper og efterspurgt af særligt interesserede studerende
med følgende karakteristika:
• En sund økonomi i alle kerneuddannelser og i den samlede portefølje
• Et stærkt match mellem uddannelser og det globale, nationale og regionale
arbejdsmarkeds behov
• Et stærkt match mellem studerende og uddannelser via udbredt anvendelse
af supplerende optagelseskriterier
• En klar pædagogisk profil med studenterinvolvering, praksisinddragelse og
erhvervsrelevans
• Et effektivt og forpligtende samarbejde, som sikrer den faglige og
pædagogiske kvalitet på tværs af uddannelser og campusser
HANDLINGER
- Udarbejdelse af uddannelsesregnskaber samt registeranalyser af
uddannelsernessamfundsrelevans til brug for prioritering af
uddannelsesporteføljen
- Prioritering og fokusering af uddannelsesporteføljen på baggrund af
selvevalueringen samt uddannelsernes økonomi, samfundsrelevans,
forskningsbasering og regionale tilstedeværelse
- Gradvis udrulning af supplerende optagelseskriterier på fakultetets
uddannelser
- Udvikling og tilpasning af studielederrollen med fokus på en styrkelse
af den strategiske ledelse af og ansvaret for uddannelserne, herunder
den pædagogiske profil, koordinering af uddannelsesporteføljen og
uddannelsernes eksterne synlighed
- Oprettelse af en uddannelseskomité bestående af studielederne,
udvalgte forskere og studenterrepræsentanter, der har ansvaret for:
– Udvikling af en klar pædagogisk profil med studenterinvolvering,
praksisinddragelse og erhvervsrelevans
– Udvikling af principper for forskningsbasering og
talentprogrammer
– Udvikling af ideer til øget studenter- og underviserengagement på
uddannelserne i samarbejde med SDU universitetspædagogik
– Løbende opfølgning på og sikring af den faglige og pædagogiske
kvalitet og samfundsmæssige relevans på tværs af uddannelser og
campusser
- Udvikling og tydeliggørelse af ansvarsfordelingen mellem
uddannelseskomiteen, studienævn, studieledere og fagansvarlige i
forbindelse med fx udvikling og godkendelse af uddannelser og kurser
og sikring af sammenhæng og progression i uddannelser
- Oprettelse af et center for udvikling af IT-baserede
undervisningsformer forankret hos SFEO og i samarbejde med
uddannelseskomiteen og SDU universitetspædagogik med det formål
at:
– Udvikle nye læringsformer, der understøtter fakultetets pædagogiske
profil
– Forbedre mulighederne for at udnytte IT til at fremme
undervisningsarbejdet på tværs af campusser
– Udvikle nye eksamensformer
- Igangsættelse af arbejdet med at opnå en international akkreditering