1. En prioriteret og attraktiv uddannelsesportefølje

 
 

MÅLSÆTNING

Udvikling af en prioriteret og attraktiv uddannelsesportefølje bestående af:
Kerneuddannelser – båret af fakultetets stærke forskningsgrupper og med en
bred studenterefterspørgsel
Specialiserede uddannelser – funderet i fakultetets stærkeste
forskningsgrupper og efterspurgt af særligt interesserede studerende

 

med følgende karakteristika:
• En sund økonomi i alle kerneuddannelser og i den samlede portefølje
• Et stærkt match mellem uddannelser og det globale, nationale og regionale
arbejdsmarkeds behov
• Et stærkt match mellem studerende og uddannelser via udbredt anvendelse
af supplerende optagelseskriterier
• En klar pædagogisk profil med studenterinvolvering, praksisinddragelse og
erhvervsrelevans
• Et effektivt og forpligtende samarbejde, som sikrer den faglige og
pædagogiske kvalitet på tværs af uddannelser og campusser

HANDLINGER

  • Udarbejdelse af uddannelsesregnskaber samt registeranalyser af
    uddannelsernessamfundsrelevans til brug for prioritering af
    uddannelsesporteføljen

 

  • Prioritering og fokusering af uddannelsesporteføljen på baggrund af
    selvevalueringen samt uddannelsernes økonomi, samfundsrelevans,
    forskningsbasering og regionale tilstedeværelse

 

  • Gradvis udrulning af supplerende optagelseskriterier på fakultetets
    uddannelser

 

  • Udvikling og tilpasning af studielederrollen med fokus på en styrkelse
    af den strategiske ledelse af og ansvaret for uddannelserne, herunder
    den pædagogiske profil, koordinering af uddannelsesporteføljen og
    uddannelsernes eksterne synlighed

 

  • Oprettelse af en uddannelseskomité bestående af studielederne,
    udvalgte forskere og studenterrepræsentanter, der har ansvaret for:
    – Udvikling af en klar pædagogisk profil med studenterinvolvering,
    praksisinddragelse og erhvervsrelevans
    – Udvikling af principper for forskningsbasering og
    talentprogrammer
    – Udvikling af ideer til øget studenter- og underviserengagement på
    uddannelserne i samarbejde med SDU universitetspædagogik
    – Løbende opfølgning på og sikring af den faglige og pædagogiske
    kvalitet og samfundsmæssige relevans på tværs af uddannelser og
    campusser

 

  • Udvikling og tydeliggørelse af ansvarsfordelingen mellem
    uddannelseskomiteen, studienævn, studieledere og fagansvarlige i
    forbindelse med fx udvikling og godkendelse af uddannelser og kurser
    og sikring af sammenhæng og progression i uddannelser

 

  • Oprettelse af et center for udvikling af IT-baserede
    undervisningsformer forankret hos SFEO og i samarbejde med
    uddannelseskomiteen og SDU universitetspædagogik med det formål
    at:
    – Udvikle nye læringsformer, der understøtter fakultetets pædagogiske
    profil
    – Forbedre mulighederne for at udnytte IT til at fremme
    undervisningsarbejdet på tværs af campusser
    – Udvikle nye eksamensformer

 

  • Igangsættelse af arbejdet med at opnå en international akkreditering